Traumeel



Traumeel S

W swoim codziennym życiu doznajemy milionów mikrourazów, o których istnieniu nawet nie wiemy. Wystarczy zbyt energiczne wejście po schodach, dźwignięcie ciężkich zakupów lub zbyt wyczerpujący trening na siłowni i mikrouraz gotowy. Choć wydaje się to błahy problem, tkanka chrzęstna tworząca chrząstkę stawową przez długi czas ulegając mikrourazom może nie dawać objawów bólowych, jednak suma tysięcy mikrourazów, jakich doznajemy podczas naszego życia powadzi nas do choroby zwyrodnieniowej stawów – najpopularniejszej choroby cywilizacyjnej, na którą w Polsce cierpi ok. 7-9 mln osób.

Choroba zwyrodnieniowa stawów (tzw. osteoartroza) jest najpowszechniejszą chorobą cywilizacyjną dotykającą osoby po 45. roku życia i należy do grupy 10 chorób powodujących najcięższe kalectwo na świecie. Częstotliwość występowania osteoartrozy wzrasta wraz z wiekiem, ale coraz częściej nie jest to domena już tylko osób po 45. roku życia. Coraz młodsze osoby cierpią na ból stawów i potencjalnie w przyszłości dojdzie u nich do rozwoju osteoartrozy.

1 Tomaszewski W. Regulacja wewnątrzstawowego stanu zapalnego jako najistotniejszy element kompleksowego leczenia zachowawczego choroby zwyrodnieniowej stawów.

 

Zapalenie - wysoce skomplikowany proces - jest odpowiedzią naszego organizmu na uraz mięśnia lub stawu. Zazwyczaj wpływa ono na ograniczenie jego ruchomości, ale jest też elementem zapobiegającym następnym obrażeniom i chroniącym uszkodzony staw przed przeciążeniem. Stąd też okazuje się, iż ostry krótkotrwały stan zapalny jest niezbędną częścią procesu regeneracji.

Z drugiej strony pamiętać należy, iż zbyt rozległy i długotrwały stan zapalny może być szkodliwy dla regeneracji organizmu oraz powoduje ból.

W procesie zapalnym udział biorą cytokiny -  białka odpowiedzialne za wzrost oraz pobudzenie komórek organizmu. Mogą one zarówno pogłębiać (cytokiny prozapalne, np. interleukina - 1β, interleukina - 8, TNF-α), jak i redukować (cytokiny przeciwzapalne, np. transformujący czynnik wzrostu - β) stan zapalny. Nadmierny rozwój zapalenia w przebiegu urazów i obrzęków jest powodowany przez nierównowagę pomiędzy cytokinami pro-  i przeciwzapalnymi.

 

Urazy dzielimy na dwie kategorie:

* Ostre urazy

zdarzają się nagle, np. skręcenie kostki (stawu skokowego) lub naderwanie mięśnia

* Przewlekłe stany wynikające z sumowania się mikrourazów

powstają najczęściej wskutek sumowania się przeciążeń podczas nadmiernie intensywnych treningów lub ciężkiej pracy fizycznej, np. wymuszona pozycja lub schematyczność ruchów podczas pracy, noszenie niewłaściwego obuwia lub wkładki do butów itp.

 

stan zapalny stawów

Najczęstsze urazy narządu ruchu, ich symptomy oraz porady, jak z nimi postępować:

Skręcenia i naciągnięcia

Przyczyny Nadmierne rozciąganie, skręcenie bądź odchylenie stawu poza jego normalny zakres ruchu. Może również odnosić się do nadmiernego rozciągnięcia lub napięcia mięśni, wiązadeł lub ścięgien.
Objawy Ból w kontuzjowanym stawie lub mięśniu, obrzęk, siniaki, zapalenie oraz krwiak w miejscu urazu - duży, ciemnoczerwony siniak.
Pierwsza pomoc Wdrożenie procedury RICE:
R (rest) – zapewnienie odpoczynku bez nadwyrężania stawu
I (ice) – chłodzenie, okłady z lodu
C (compression) – owinięcie ściśle przylegającym bandażem elastycznym
E (elevation) – uniesienie kończyny z urazem
A także naniesienie grubej warstwy żelu na skórę w bolesnej okolicy.

Dodatkowo można podać tabletki przeciwbólowe, aby zapewnić szybszą ulgę w bólu.

Zapalenie kaletki maziowej

Przyczyny Zapalenie kaletki maziowej to zapalenie jednej lub kilku kaletek maziowych (woreczków łącznotkankowych wypełnionych płynem). Kaletki maziowe znajdują się w miejscach, gdzie mięśnie i ścięgna przesuwają się po kościach. Kaletki maziowe zmniejszają tarcie, nawilżają staw i ułatwiają ślizganie się mięśni i ścięgien podczas ruchu. Gdy wystąpi zapalenie kaletki maziowej, staw staje się obrzęknięty i bolesny. Ból jest dodatkowo nasilany przez ruch. Zwykle dotyczy to kaletki maziowej znajdującej się w stawie kolanowym, lecz może wystąpić także w innym stawie. W większości przypadków do zapalenia kaletki maziowej dochodzi na skutek nadmiernego wykorzystania stawów, mięśni i ścięgien. Może być również spowodowane infekcją.
Objawy Obszary objęte zapaleniem mogą być czerwone, spuchnięte i bardzo gorące. Wrażliwość lub ból podczas ruchu często rozwijają się po upływie pewnego czasu, nie występują od razu.
Pierwsza pomoc Należy chronić miejsce występowania przed kolejnymi urazami, np. wykorzystać poduszki kolanowe, zastosować maść przeciwzapalną i przeciwbólową w formie okładu zmienianego 2 razy dziennie. Jeśli po kilku dniach ból nadal występuje, należy skontaktować się z lekarzem medycyny rodzinnej, specjalistą medycyny sportowej lub z innym, aby omówić kolejne opcje leczenia. Jeśli zapalenie kaletki maziowej występuje często, wskazane jest wykorzystywanie bandaży, wspomagających staw podczas ćwiczeń. 

Inne często występujące urazy to:

  • Zapalenie ścięgna Achillesa
  • Łokieć tenisowy (entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej), łokieć golfisty
  • Zapalenie pochewki ścięgna

 

Traumeel S Żel

Produkt złożony.
Postać farmaceutyczna: Żel.
Wskazania: wspomagająco po urazach takich, jak skręcenia stawów oraz w łagodnych dolegliwościach bólowych mięśni i stawów.
Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na którąkolwiek substancję czynną lub pomocniczą, nadwrażliwość na arnikę (Arnica montana), rumianek (Chamomilla recutita), krwawnik pospolity (Achillea millefolium) lub inne rośliny z rodziny złożonych (Compositae/Asteraceae).

Traumeel S Maść

Produkt złożony.
Postać farmaceutyczna: Maść.
Wskazania: wspomagająco po urazach takich, jak skręcenia stawów oraz w łagodnych dolegliwościach bólowych mięśni i stawów.
Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na którąkolwiek substancję czynną lub pomocniczą, nadwrażliwość na arnikę (Arnica montana), rumianek (Chamomilla recutita), krwawnik pospolity (Achillea millefolium) lub inne rośliny z rodziny astrowatych (Asteraceae), dawniej zlożonych (Compositae).

Traumeel S Krople doustne

Produkt złożony
Postać farmaceutyczna: Krople doustne, roztwór.
Wskazania: Wspomagająco po urazach takich, jak skręcenia stawów oraz w łagodnych dolegliwościach bólowych mięśni i stawów.
Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na którąkolwiek substancję czynną lub pomocniczą, nadwrażliwość na arnikę (Arnica montana), rumianek (Chamomilla recutita), krwawnik pospolity (Achillea millefolium) lub inne rośliny z rodziny złożonych (Asteraceae, dawniej Compositae). Z zasady jeżówka (Echinacea) nie powinna być stosowana przy postępujących chorobach układowych jak: gruźlica, białaczka i choroby podobne obrazem klinicznym do białaczki, zapalne schorzenia tkanki łącznej (kolagenozy), choroby autoimmunologiczne, stwardnienie rozsiane, AIDS, zakażenie wirusem HIV lub inne przewlekłe choroby wirusowe.

Podmiot odpowiedzialny: Biologische Heilmittel Heel GmbH.

Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

Traumeel S to ponad 60 lat tradycji stosowania w 50 krajach świata. Miliony pacjentów na całym świecie wykorzystują ponad 10 mln opakowań leku Traumeel S rocznie, z czego ponad połowę stanowią maść oraz żel.

Skuteczność leku Traumeel S w leczeniu ostrych stanów zapalnych narządu ruchu została potwierdzona w badaniach naukowych. Traumeel S wskazany jest jako lek pierwszego podania dla wszystkich osób po urazach takich jak:

  1. skręcenia
  2. stłuczenia
  3. naderwania ścięgna lub mięśnia
  4. siniaki

Traumeel S wykorzystuje synergiczną moc 14 naturalnych składników, aby pomóc dojść do siebie po kontuzjach powstałych wskutek wykonywania codziennych czynności i sportu. Traumeel S zapewnia ulgę od bólu oraz wzmożonego napięcia mięśniowego - włączając w to okolicę pleców, szyję, kolana, stopy, nadgarstki.

Jak działają składniki roślinne zawarte w Traumeel S?

 Traumeel S to naturalny lek przeznaczony do stosowania w:

* Ostrych stanach zapalnych w urazach

* Zaostrzeniach w przewlekłych stanach zapalnych, np. w Chorobie Zwyrodnieniowej Stawów

Traumeel S ma odmienny mechanizm działania niż tradycyjne lekói przeciwzapalne. Traumeel S nie hamuje stanu zapalnego lecz wspomaga jego redukcję i prowadzi do autoregulacji. Wspiera hamowanie cytokin prozapalnych przy jednoczesnej aktywacji cytokin przeciwzapalnych.

 

W codziennym życiu każdy z nas doświadcza różnych naciągnięć, nadwyrężeń oraz skręceń - od dzieci „obtłukujących” sobie kolana podczas zabawy na podwórku po dorosłych nadwyrężających kolano w trakcie porannego biegu do tramwaju lub pociągu.

W przypadku urazów sportowych niezależnie od tego, czy jesteś profesjonalnym sportowcem czy entuzjastą - amatorem, urazy są czymś powszechnym, co staje się frustrujące, kiedy wykluczają Cię z gry.

 

Jeśli chodzi o Twoje zdrowie, zawsze lepiej zapobiegać niż leczyć. Wielu urazom można zapobiec po prostu uważając w życiu codziennym i przygotowując się właściwie do aktywności fizycznych. Poniżej kilka wskazówek, które pomogą Ci przede wszystkim przeciwdziałać powstawaniu urazów:

Życie codzienne:

  1. Obserwuj swoje otoczenie »»» wiele pospolitych urazów powstaje wskutek możliwych do uniknięcia potknięć i upadków
  2. Naucz się oraz stosuj właściwe techniki podnoszenia i dźwigania
  3. Nie rób niczego, co sprawia Ci ból »»» ból to sposób, w jaki Twoje ciało mówi "stop" wykonywanym czynnościom
  4. Zwiększ ogólną siłę swoich mięśni za pomocą ćwiczeń z ciężarami »»» optymalnie wykonywanych na siłowni pod nadzorem. Pamiętaj, że poważne urazy powstają bardzo często wskutek niewłaściwego treningu.

Sport i ćwiczenia:

  1. Miej na uwadze swój wiek, poziom wysportowania i swoją kondycję fizyczną, w jakiej się znajdujesz podczas treningu »»» bądź realistą, jeśli chodzi o swoje możliwości
  2. Unikaj pułapki kontuzji "za dużo, zbyt wcześnie" »»» unikaj nadmiernego forsowania się
  3. Regularnie się rozciągaj »»» bycie rozciągniętym jest szczególnie istotne, aby nie dopuścić do powstania urazu. Nigdy nie uprawiaj sportu bez rozgrzewki.
  4. Używaj odpowiedniego sprzętu do sportu i ćwiczeń, włączając w to odpowiednie obuwie oraz ubranie
  5. Zadbaj o nawodnienie »»» staraj się wypić przynajmniej jedną szklankę wody na 20 minut treningu
  6. Słuchaj swojego ciała i przerwij wysiłek, jeśli źle się poczujesz, jesteś zbyt zmęczony bądź doznasz kontuzji
  7. Odpowiednio zaplanuj trening i odpoczynek »»» zmęczenie zwiększa ryzyko kontuzji.