14
marzec 2014

Dieta w czasie ciąży i karmienia


dc Sposób odżywiania w czasie ciąży ma ogromne znaczenie zarówno dla zdrowia maluszka, jak i dla przebiegu ciąży. Przyszła mama powinna zatem szczególnie dbać o zdrową dietę i wziąć pod uwagę określone dietetyczne wymogi.

 Przyszła mama powinna przestrzegać poniższych zasad:

Są to rekomendacje ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia,

Ważne składniki w diecie przyszłej mamy:

 Owoce i warzywa szczególnie polecane w diecie przyszłych mam: 

Soki dla przyszłych mam:

A gdy maluszek pojawi się na świecie?

W trakcie ciąży mama gromadzi zapasy tkanki tłuszczowej, które potem są potrzebne aby maluszek miał odpowiednią ilości mleka o odpowiedniej zawartości tłuszczów. Utrata energii podczas karmienia wynosi przeciętnie ok. 650 kcal. W trakcie laktacji kobieta traci więc zapasy energii i następuje utrata masy ciała. Spadek masy ciała jest jednak również wypadkową podaży energii w codziennej diecie oraz aktywności ruchowej (warto więc, aby młoda mama dbała o dobrą dietę i aktywność ruchową).

W trakcie laktacji mama powinna polegać na własnym pragnieniu, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na płyny. W tym okresie zapotrzebowanie na białko wynosi 110 g na dobę. Jego źródłem dla karmiącej mamy mogą być ryby, jajka, białe mięso, nasiona roślin strączkowych. Węglowodany powinny stanowić 50-65% dziennej racji pokarmowej. Karmiąca mama musi uwzględnić w menu produkty bogate w żelazo (mięso, jajka, szpinak, suszone śliwki i inne suszone owoce, rodzynki). W trakcie laktacji pojawia się zwiększone zapotrzebowanie na witaminy A, E, C, B1, B2, B6, B12, PP i kwas foliowy. Przy prawidłowym odżywianiu się nie trzeba ich jednak suplementować

Warto także pamiętać, iż są produkty które spożywane przez mamę, najczęściej powodują wystąpienie reakcji alergicznych u maluszka. Są to produkty mleczne, przyprawy, owoce cytrusowe, pomidory, warzywa kapustne i cebulowe, czekolada, jajka, kawa, herbata, mąka pszenna i kukurydziana, leki, preparaty witaminowe. Gdy mama zauważy niepokojące objawy u maluszka (wysypka na skórze, kolki), warto wówczas przyjrzeć się diecie i na krótki czas wyeliminować ”podejrzany” składnik z menu. 

W przypadku schorzeń przewlekłych / w okresie przyjmowania leków, wprowadzenie zmian w diecie zawsze skonsultuj z lekarzem prowadzącym!